Projekt
Biologia » Gera Natalia » Projekt
Projekt z biologii bardzo pomógł w zrozumieniu przedmiotu dzięki pogłębieniu wiedzy teoretycznej, oraz wykonaniu wielu praktycznych zajęć, poznaniu biochemicznych praw rządzących organizmami żywymi. Najciekawsze ćwiczenia, które były wykonywane to :
Spalanie cukru w obecności katalizatora
Dehydratacja sacharozy
Właściwości lipidów – „Domowy wyrób mydła”
Izolacja DNA z materiału roślinnego”
Osmoza w komórkach roślinnych
Badanie wpływu różnych czynników na białko jaja kurzego
Efekt Tyndalla – zabawa ze światłem
Ekstrakcja barwników roślinnych , chromatografia bibułowa
Transport wody i soli mineralnych w roślinach
Wytwarzanie tlenu przez rośliny
Działanie drożdżami na roztwór nadtlenku wodoru (wodę utlenioną)
Działanie nadtlenkiem wodoru na katalazę zawartą w produktach spożywczych
Elektroforeza
Obserwacje mikroskopowe
Wykrywanie lipidów w żywności
Wykrywanie skrobi w różnych produktach spożywczych
Po co nam enzymy? – działanie enzymów
Właściwości naturalnych polimerów - „plastik z mleka”
Samozapłon
Właściwości gazów – produkcja Tlenku węgla (IV) , tlenu , Wodoru
Zajęcia chemiczno-biologiczne z tegorocznego projektu okazały się niezwykle pomocne i inspirujące dla naszych uczniów. Zgłębiona została wiedza teoretyczna jak i praktyczna, gdyż dzięki pracowni chemicznej mogliśmy odtworzyć wiele eksperymentów i doświadczeń. . Dzięki uczęszczaniu na projekt dowiedzieliśmy się wielu nowych jak i ciekawych rzeczy. Nauczyliśmy się między innymi projektować i przeprowadzać doświadczenia biologiczne. Z pewnością niektóre z nich pojawią się na maturze, nie stanowiąc zaskoczenia dla maturzystów. Odkrywaliśmy w sobie nowe zainteresowania, które ułatwią wybór odpowiedniej uczelni. Poznaliśmy wiele chemicznych i biologicznych mechanizmów, które pomogły zrozumieć jak funkcjonuje nasz świat, a nawet ludzki organizm.
Prócz zadań typowo biologicznych doświadczeń mogliśmy sprawdzać swoją wiedzę oraz poszerzyć horyzonty z zakresu chemii np. podczas robienia własnego mydła czy dehydratacji sacharozy ze stężonym kwasem siarkowym VI. Prócz tego ćwiczyliśmy rozwiązywanie zadań maturalnych. Regularnie odbywały się powtórki porządkujące zdobytą wiedzę. Przedmioty ściśle jednak wcale nie są takie straszne.
Monika Piątkowska 2d Marysia Bethke 2d Hania Niewiadomska kl. 2d